Portugal: Madeira 2021

Korte vakantie naar het Portugese Madeira is begonnen. Onderweg naar Schiphol hebben we Max “gedropt” bij Marian en Ad.
Na een vlucht van dik 4 uur zijn we geland op Funchal International Airport. Aanvliegen over het water en een hele korte landingsbaan (een gedeelte van de nieuwe landingsbaan rust op palen in het water). Uit het vliegtuig voelt de heerlijke temperatuur gelijk goed aan. Afgemeld bij de Tui dames en gelijk door naar onze huurauto. We kregen een upgrade en mochten instappen in een Ford Focus stationwagen. Wel even wennen aan een schakelauto en aan de zesbak. Na een halfuurtje waren we in Funchal. Steile en zeer smalle straatjes brachten ons bij het Albergaria Dias Hotel. Een klein, gezellig familiehotel in het oude centrum van Funchal. We hadden een kamer met zee/zwembad zicht. Na het inchecken gelijk maar de “stad in om te eten. Via de achteruitgang sta je binnen 5 minuten in de drukke straatjes vol met restaurants.
De keuze was gevallen op Restaurante O Portão en daar onze eerste Poncha gedronken (Mix van Rum, lemon en honing).

De tweede dag zijn we wandelend de stad in getrokken en de Mercado dos Lavradores bezocht. Een (half) overdekte markthal waar elke dag vis, groente en fruit worden verkocht. De visafdeling is mooi om te zien. Grote stukken tonijn en de Peixe Espada, de Zwarte Degenvis. Het is een diepzeevis, die alleen bij de Madeira-Archipel voorkomt en rond de Japanse archipel.
Met de Funchal Cable Car zijn we naar de Monte gegaan. We hadden een combi ticket om via een tweede kabelbaan naar de botanische tuin van Madeira te gaan. Madeira is een bloemen eiland, ondanks dat het al november is zijn er nog best veel bloeiende planten te zien. Op Monte zijn we ook in het Madeira Monte Palace gardens geweest. Een grote exotische tuin met meerdere niveaus, met vijvers, Afrikaanse beelden en een mineralenmuseum. Gegeten bij het Madeira Story Centre Restaurant, niet slecht, vriendelijke bediening maar niet voor herhaling vatbaar.

Dag drie alweer. Vandaag met de auto op pad om een ca. 200 km tour over het eiland te maken. Zat niet veel benzine in de auto dus op een gegeven moment maar gevraagd naar een pomp en konden 17 km terug naar Funchal om te tanken. Via verschillende mooie uitzichtspunten, waaronder de Pico do Arieiro, één van de hoogste bergen van Madeira. Helaas ook veel mist boven de 1000 meter deze dag. Het eiland is vergeven van de tunnels en de wegen zijn (soms erg smal met diepe afgronden) best wel goed. In Santana hebben we even de traditionele huisjes bekeken en verder doorgereden naar Porto Moniz en overwogen om te gaan zwemmen in de natuurlijke zwembaden uit lavagesteente. Overwogen, was ons toch echt iets te koud. Via de Paul da Serra zijn weer terug gegaan naar het hotel. Eerst een Poncha en een groot bier en ‘s avonds weer op zoek naar een restaurant.

Dag vier, het is inmiddels vrijdag en tijd voor een boottochtje en dolfijnen spotten. Met 38 man/vrouw op de boot van een familie bedrijfje zijn we de Atlantische oceaan op gegaan (kort aan de kust natuurlijk) Al snel zagen we de eerste dolfijnen. Nou ja dolfijnen waren het niet het bleken “valse “Orca’s te zijn of wel de zwarte zwaardwalvis. Voor de lunch werden de boot stilgelegd en was er gelegenheid om vanaf de boot te zwemmen. Marijke heeft hiervan gebruik gemaakt en heeft even genoten van het zeewater temperatuur van ca 23 graden. De lunch en drinken was perfect geregeld dus ‘s avond rustig aan gedaan met eten. Dit keer bij de Italiaan Xarambinha. Beide vandaag een pasta en als dessert homemade Tiramisu.

Dag vijf, vandaag gaan we wandelen. Met de auto zijn we naar Boca da Encumeada gegaan. Op dit punt kan je de zee aan de noordzijde en aan de zuidzijde zien. De keuze is gemaakt om een vrij vlakke wandeling te maken, via de Levada do Norte, voor zover dat gaat op 1000 meter hoogte. We lopen langs de Levada en uiteindelijk komen we bij de eerste tunnel aan. Het is er pikke donker en er loopt een smal paadje langs het water. Gelukkig een zaklamp mee en vertrokken de lange diepe tunnel in. Voetje voor voetje gingen we verder, een stapje naar rechts betekend een nat pak. Gelukkig geen tegenliggers gehad, want passeren is er bijna niet mogelijk. De tocht ging verder over smalle paadjes tot een waterval. Hier begon de tweede tunnel, nog smaller en nog langer. Volgens het boekje hét moment om terug te keren. Dit ook maar gedaan. Lekker geluncht in de bar Boca da Encumeada en ‘s middags lekker op het terras bij het hotel gezeten en kijken naar het zoveelste cruiseschip dag lag afgemeerd in de haven.

Dag zes, zondag , rustdag 🙂 . Vandaag naar de Spa geweest, lekker ontspannen in de sauna die we heerlijk voor ons alleen hadden. ‘s avonds gegeten in een restaurant waar we al snel spijt van kregen. Meestal is het wel goed als er veel mensen eten, maar dat viel nu even flink tegen, duur, slechte service en vet eten. Geen dessert of koffie, afrekenen en snel wegwezen.

Dag zeven, vandaag met de auto langs de zuidwest kust. De 101 is een oude weg welke door nog door zeer oude tunnels langs de steile rotswanden van de zuidkust slingert. Langs bananenplantages en watervallen die van grote hoogte op het wegdek kletteren. Kortom weer een mooie tocht over een prachtig groen eiland.

De laatste dag op Madeira, wandelen door het centrum en verschillende terrasjes gepakt. Verrassend mooie plaats Funchal met de meer dan 35 jaar oude Volvo stadsbussen, zeer vriendelijk bevolking en prachtige natuur en mooi weer. Een plek om zeker nog eens terug te komen. Vanavond de auto inleveren op de luchthaven en weer terug te mogen naar het koude, kille Nederland.