Egypte kerst 2018

Dit jaar gekozen voor Hurghada. Het voor ons zo vertrouwde Marsa Alam  hebben we nu even “links” laten liggen en zijn we gegaan voor een Adult Only  hotel op loopafstand van het centrum.

Apeldoorn _ Düsseldorf
Om drie uur op en tegen kwart voor vier waren we op pad naar het vliegveld van Düsseldorf.
De parking was besproken en het inrijden ging prima. Voor heel wat goedkoper sta je hier overdekt. Even met de lift naar beneden, oversteken en weer met de lift omhoog. Dat laatste was de bedoeling maar de lift was stuk dus de koffers naar boven dragen.
Met de monorail naar de vertrekhal. Héérlijk rustig en erg overzichtelijk. Ingecheckt en we hebben allebei een plekje aan het gangpad. We konden wat later dan gepland inchecken en na het inchecken moesten we nog bijna een uur wachten in het vliegtuig voor vertrek. Anderen zagen bij een vliegtuig uit Dubai, wat niet te ver weg stond, brandweer en politie staan. Of dat nu de reden is…later op het nieuws wel meegekregen dat er op meerdere vliegvelden problemen waren. Met de Sunexpress, een goedkope charter van Lufthansa gingen we uiteindelijk naar Hurghada.
Met een ander koppel uit het busje voor de ingang van het Sunrise Holidays Resort afgezet. De nodige verplichtingen ondergaan en op naar onze kamer. We hadden een superieur kamer geboekt met front zeezicht. Het hotel is al helemaal in kerstsfeer en de tent voor kerstavond wordt op het strand ingericht. Goede Wi-Fi en goed eten en bijtijds ons bedje opgezocht maar niet voordat we eerst nog een lekkere cocktail hebben gedronken.

Bijtijds wakker, om 6 uur liepen de eerste hufters al stoelen te reserveren. Tegen acht uur naar het ontbijt en door naar het strand. We kregen een wijziging door van het bezoek van FTI, de Duitse touroperator, bleek dat deze niet voor ons bestemd was. Terug naar het strand en genieten van de zon. Tussen de middag in het strandrestaurant gegeten. Niet veel bijzonders …een cheeseburger. Nog even een paar teenslippers gekocht en op tijd naar de juiste afspraak. Een excursie geboekt voor zondag naar het eiland Mahmya, lekker een bounty eiland waar we gaan zonnen, snorkelen eten en later genieten van de sunset.
Later nog even elk vier massage’s geboekt en direct vanmiddag op de tafel gelegen. Ff douchen , cocktail drinken en straks eten in het a la carte restaurant.

De rest van de week hebben we ons vermaakt met zonnen, snorkelen en het bezoeken van de massage, Hot-Stone voor Marijke en de traditionele massage voor Maarten. De Spa was op de derde etage,maar de tweede massage was dusdanig stevig dat ik het idee kreeg ergens door de tafel en vloer te zijn gedrukt en op de tweede etage was uitgekomen. De twee volgende maar een “soft” behandeling gevraagd.

De excursie naar Mahmya, was leuk, met een mooie boot waren we na een half uur varen aangekomen op het eiland. We passeerden eerst het Paradise strand. Mahmya lag een paar honderd meter  verder, dus op het zelfde eiland. Paradise was wel vele malen goedkoper. Het strand van Mahmya was mooi, goede ligbedden (luchtmatrassen) en een restaurant en bar. Het eten (inclusief) viel tegen, niet warm, het drinken (frisdrank) bij het eten  inclusief, de rest van de dag moest je betalen. Mooie dag , met op de terugweg een prachtige Sunset. De prijs-kwaliteitsverhouding was wel ver te zoeken.

Het koraalrif rondom Hurghada is volledig vernield. Her er der zijn wat kleine rotspartijen te zien, maar met weinig kleur en erg weinig variatie aan vissen.  Ben je de riffen van Marsa Alam gewend , valt het hier erg tegen.

Het centrum (winkelstraat) zou op loopafstand zijn. De meningen lopen daarover nogal uiteen. Het gemiddelde zal c.a 15 minuten wandelen zijn. Wij hebben gekozen om gebruik te maken van de gratis aangeboden stads-tour van FTI te doen. Met een klein groepje in een minibus werden we eerst naar het aquarium gebracht, leuk, zie je de vissen die je in zee niet meer ziet (omgeving Hurghada) . Daarna door naar de grootste Koptische kerk van Hurghada. De kerk werd streng bewaakt (scherpschutters op de daken  en pantserwagens) Het oudste gebouw in Hurghada is overigens een (niet meer gebruikt ) hotel. Deze is gebouwd in 1964. Als je de stad bezoekt denk je dat het allemaal heel oud is, niet dus vervallen is het juiste woord. Hurghada is uit de grond gestampt voor het toerisme .

Na de kerk zijn we naar de Abdul Hassan Al shazli moskee geweest. Marijke moest een gewaad aan en daarna mochten we naar binnen. Naast de moskee was een bootwerf, hier werden de houten bootjes met de hand opgeknapt, leuk om te zien.

De gids, gaf in het Duits ( je bent immers met een Duitse touroperator op pad) uitstekend uitleg over Egypte/ Hurghada en alle randzaken.

We kijken terug op een geslaagd kerstfeest in de Egyptische zon. De hotels maken er veel werk van en de sfeer is prima. Bleek later dat er uit voorzorg militairen op de strand waren, voor onze veiligheid. Maar zoals altijd in Egypte voelen we ons hier altijd , al meer dan 10 reizen, bijzonder veilig.

Volgende keer weer??…ja maar dan wel weer naar Marsa Alam, wellicht weer via Düsseldorf , maar niet via een prijsvechter als Sunexpress of welke andere prijsvechter dan ook.